Frågor om Lumio
Kostar det pengar att använda Lumio?
Nej, det behöver inte kosta pengar att arbeta i Lumio.
Du kan skapa ett gratiskonto och få tillgång till alla funktioner och spara upp till 50MB lektioner. För att få tillgång till obegränsat lagringsutrymme behöver du köpa en licens på SMART Learning Suite som innehåller både Lumio och SMART Notebook Plus.
Hur lär jag mig använda Lumio?
På SMARTKlubben finns kostnadsfria webbinarier, instruktionsfilmer, självstudier, lathundar, färdiga lektioner och mycket mer.
Vad händer när min licens på SMART Learning Suite går ut?
När licensen på SMART Learning Suite går ut kan du enbart spara 50MB lektioner. För att kunna skapa och spara fler lektioner behöver du köpa en licens på SMART Learning Suite som innehåller både Lumio och SMART Notebook Plus.
Frågor om SMART Notebook
Kostar det pengar att använda SMART Notebook?
Nej, det behöver inte kosta pengar att arbeta i SMART Notebook.
Du kan välja att arbeta i gratisversionen av SMART Notebook som innehåller alla grundfunktioner som krävs för att skapa interaktiva lektioner.
För att få tillgång till alla plus-funktioner behöver du köpa en licens på SMART Learning Suite som innehåller både SMART Notebook Plus och Lumio.
Hur lär jag mig använda SMART Notebook?
Som medlem i SMARTKlubben får du tillgång till kostnadsfria webbinarier, instruktionsfilmer, självstudier, lathundar, färdiga lektioner och mycket mer.
Jag hittar inte Notebook-ikonen längst ner till höger på min datorskärm
Om det finns en liten vit pil nere i listen på din datorskärm, klicka på den och se om ikonen ligger där. Då kan du klickdra ner den till listen.
Om ikonen inte finns under pilen klickar du istället på START-flaggan längst ner till vänster på din datorskärm. Skrolla ner till mappen som heter SMART Technologies. Klicka sedan en gång på det som heter SMART System-menu. Nu hittar du Notebook-ikonen antingen i listen längst ner till höger på din datorskärm eller under den lilla vita pilen.
Vad händer när min licens på SMART Learning Suite går ut?
När licensen på SMART Learning Suite går ut övergår SMART Notebook Plus till grundversionen SMART Notebook. Du kan fortsätta att arbeta i SMART Notebook som vanligt men vissa plusfunktioner slutar att fungera.
Frågor om SMART Board skärmar
Hur lär jag mig använda SMART Board?
På SMARTKlubben finns kostnadsfria webbinarier, instruktionsfilmer, självstudier, lathundar, färdiga lektioner och mycket mer.
Vad betyder det att SMART Board skärmar är Energy Star-certifierade?
Energy Star är ett certifikat som delas ut av U.S. Environmental Protection Agency and Department of Energy till produkter som uppfyller stränga krav på låg energiförbrukning. SMART Board iQ och SMART Board Pro har en mycket lägre energiförbrukning än skärmar från andra leverantörer. Dels drar SMART Board iQ och SMART Board Pro mindre när den används, dels är det möjligt att aktivera närvarosensorer som gör att skärmen går ner i viloläge när rummet är tomt.
Hur rengör jag min SMART Board skärm?
Ofta räcker det med att torka av skärmen med en trasa fuktad med rent vatten. Om det inte räcker kan man använda rengöringsmedel anpassad för skärmar eller fönsterputs. Spreja inte direkt på SMART Board utan spreja på en mjuk trasa som du sedan använder för att putsa tavlan med. Det får inte rinna ner rengöringsmedel i pennfacket där det finns elektronik.
Varför fungerar inte pennorna på min SMART Board?
Kontrollera att USB-kabeln mellan SMART Board och dator är korrekt kopplad och att den inte glappar.
Varför kan jag inte använda pennorna på Internet?
Aktivera SMART Ink genom att klicka på START-flaggan nere i vänstra hörnet på datorskärmen, skrolla ner till mappen som heter "SMART Technologies" och klicka sedan på "SMART-inställningar". I pop up-rutan som öppnas klickar du på "SMART Ink-inställningar" och bockar sedan i rutan "Starta SMART Ink när du loggar in". Vissa hemsidor och webbläsare stöds inte fullt ut av SMART Ink. Kontrollera detta.
Var hittar jag serienumret på min SMART Board?
Serienumret på SMART Board skärm finns på sidan eller på undersidan.
Frågor om SMART Board tavla med projektor
Hur rengör jag min SMART Board tavla?
Ofta räcker det med att torka av skärmen med en trasa fuktad med rent vatten. Om det inte räcker kan man använda whiteboardrengöring eller fönsterputs. Spreja inte direkt på SMART Board utan spreja på en mjuk trasa som du sedan använder för att putsa tavlan med. Det får inte rinna ner rengöringsmedel i pennfacket där det finns elektronik.
Varför fungerar inte pennorna på min SMART Board?
På SMART Board 600-serien:
Om ni upplever att pennorna inte fungerar till er tavla, kontrollera då om det ligger smuts i pennfacket. Det finns nämligen rörelsesensorer i pennfacket som känner av att ni lyfter er penna. Ligger det damm för sensorn så förstår inte tavlan att ni lyft en penna.
På alla SMART Board:
Kontrollera att USB-kabeln mellan SMART Board och dator är korrekt kopplad och att den inte glappar.
Om ditt pennfack lyser rött, orange eler blinkar grönt, läs artikeln nedan ”Vad betyder färgerna på statuslampan på mitt pennfack?”
Varför kan jag inte använda pennorna på Internet?
Aktivera SMART Ink genom att klicka på START-flaggan nere i vänstra hörnet på datorskärmen, skrolla ner till mappen som heter "SMART Technologies" och klicka sedan på "SMART-inställningar". I pop up-rutan som öppnas klickar du på "SMART Ink-inställningar" och bockar sedan i rutan "Starta SMART Ink när du loggar in". Vissa hemsidor och webbläsare stöds inte fullt ut av SMART Ink. Kontrollera detta.
Om tavlan inte lyser fast grönt tar du kontakt med din SMART ackrediterade återförsäljare.
Var hittar jag serienumret på min SMART Board?
- SMART Board tavla - i nedre högra hörnet på tavlan, på ramens utsida
- SMART Interaktiv projektor - på ovansidan av projektorn
Vad betyder färgerna på statuslampan på mitt pennfack?
Tabellen gäller SMART Board tavlor i 600-serien och 800-serien. De fungerar på samma sätt men istället för att strömknappen blinkar har 800-serien en separat lampa för att indikera fel.
Lampa | Status | Förklaring/Åtgärd |
---|---|---|
AV | Saknar ström | Datorn kan vara avstängd eller så är kabeln frånkopplad från datorn på en 600 tavla. På 800 måste ni kontrollera strömkabel och/eller projektorn. |
Lyser grönt | Tavlan fungerar | Inget behövs göras. |
Blinkar grönt | SMART produktdrivrutiner är inte installerade eller körs inte. | Ladda ner produktdrivrutinerna. |
Lyser rött | Tavlan får ström men har ingen kontakt med datorn | Kontrollera vad det står i SMART:s kontrollpanel på datorn eller kontakta tekniker. |
Orange | Kontroller behöver göra en återställning | Återställ igenom att trycka på “reset” knappen i minst tre sekunder. (Kontakta tekniker om ni inte hittar den) |
Blinkar orange (600-serien) | Firmware uppgraderas | Vänta tills uppdateringen är klar. |
Varför kommer strecket bredvid pennan när jag skriver?
Troligen har någon kommit åt tavlan/skärmen eller så har ni nyligen haft service på den. Det krävs en kalibrering och orientering av din SMART Board. Se artikel nedan ”Hur kalibrerar jag min SMART Board?”
Hur kalibrerar jag min SMART Board?
Det finns många olika sätt att kalibrera tavlan, men gemensamt för alla tavlor är att du kan klicka på den
lilla Notebook-ikonen längst ner till höger på din datorskärm och välja Rikta. (På en Mac finns ikonen oftast uppe till höger på skärmen). Följ sedan instruktionerna på SMART Board till kalibreringen är klar. Om du inte hittar Notebook-ikonen läs nedan artikel "Jag hittar inte Notebook-ikonen längst ner till höger på min datorskärm".
Min projektor startar inte och en eller flera ledlampor lyser.
Om din projektor inte startar och dess ledlampor lyser eller blinkar så bör ni alltid kontakta er SMART ackrediterade återförsäljare för felsökning. Lamporna indikerar att det är fel på projektorn och en tekniker kan läsa av vad det innebär. En kombination som kan vara bra att komma ihåg även för användare är att när strömlampan lyser orange och diagnostiklampan blinkar rött är det troligen lampan som är trasig och det kan då räcka med att byta ut denna.
Varför är bilden så otydlig på min SMART Board tavla?
Om du har ställt in skärpan på projektorn och du fortfarande upplever att bilden är otydlig eller att det lyser dåligt kan det vara dags att byta lampa på projektorn, alternativt byta kabel. Ring och be din SMART ackrediterade återförsäljare om råd och hjälp.
Bilden är sned och/eller täcker inte hela SMART Board.
Du måste rikta din projektor bättre och eventuellt ändra upplösning på din dator. Bilden ska täcka hela din SMART Board och följa den kant i kant. Om du inte får till det ringer du till din SMART ackrediterade återförsäljare och ber om hjälp.